Vi hade tills för några år sedan en segelbåt av typen Sveakryssare. Svean var trevlig på alla vis, men hade egenskapen att vara “slingrig” under gång, och dessutom mycket svårmanövrerad i hamn. Det senare berodde på att propellern var placerad bakom roderbladet, som alltså inte fick någon vattenström från propellern på sig. För att kunna svänga båten var vi alltså tvungna att göra fart. Många är de vi skrämt i kvällsmiddagen genom att köra runt i hamnen/viken i 4 knop, för att strax därefter slå full back…
För att göra båten mindre slingrig, och för att få propellern framför rodret beslöt jag mig för att bygga om båten, och flytta rodret ca 1.5 meter bakåt. En fantastisk skillnad! Plötsligt gick det att fickparkera var man ville!
Här följer en beskrivning av hur arbetet gick till: Frihängande roder på S3368 Tindra
(Vi har inte kvar Svean längre, nu har vi en 35 fots segelbåt av typen RW-35. Den har propellern bakom rodret… Igen… Varför lär man sig aldrig? Men å andra sidan vet man ju hur man gör nu!)
Rad 1
Rad 2
Rad 3
Rad 4, text om “mindre slingrig”
Rad 5
Rad 6
Rad 7
Rad 8
Rad 9