Motorn i vår tidigare segelbåt, Sveakryssaren Tindra, var inte något glädjeämne från början. De tidigare ägarna går inte till historien som motorintresserade, för att uttrycka sig försiktigt.
Motorn, en Volvo Penta MD-6, gick bra, men alla sladdar och slangar satt löst. Motorn var rostig och oerhört kletig. Eftersom den trots allt fungerade bra (ännu) bestämde jag mig för att lyfta ut den ur båten, och ha den hemma för totalrenovering under vintern.
I pannrummet plockades motorn ner i atomer, och alla kugghjul, drev och mojänger rengjordes och fixades till. Alla packningar och tätningar byttes. Vevlagren och kolvringar byttes, likaså några pinnbultar till topplocket. Hornade även cylinderloppen, för att få rena fina cylinderväggar i motorblocket.
Den som är intresserad av att läsa hur det kan gå till att plocka ur en dieselmotor ur en segelbåt, kan göra det här: Urtagning av Volvo Penta MD 6.